Monday 22 February 2016

crisis identity.



Assalamualaikum. Sekarang ni tahun 2016, kiranya lagi empat tahun nak masuk tahun 2020. Apa istimewa sangat 2020 ni? Malaysia jadi negara membangun. Tapi, bukan negara je yang maju sebenarnya, pemikiran kita pun makin maju,gah,moden. Bukti? Nama. Perasan tak nama budak budak yang kebanyakannya lahir tahun dua ribu ke atas pelik pelik? Unik. Boleh terbelit jugak la lidah kalau nak sebut nama penuh diorang satu satu. Contoh, Muhamad Darwish Haikal Danial and Nur Qistina Alyana Syaqira. You guys boleh jumpa nama cenggini dekat budak sekolah sekarang. Urban style ha? Vogue maybe. Dah payah jumpa nama zaman klasik nasional dekat budak zaman dua puluh an ni. Nama aku jugak yang klasik agogo gitu. Cantik apa nama siti khadijah. Pilihan abah dia kata 'nama semua anak abah ada tema, ikut zaman Nabi dulu'. Siti Aisyah, Abdul Rahman al-Fitri, Abdul Hafiz, Siti Zulaikha, Siti Khadijah, Siti Fatimah. See? Nama tak moden takpe, asalkan ada makna yang cantik. Tapi aku kenal pasti satu masalah yang sampai sekarang kena ambik perhatian lebih sikit. Nama zaman sekarang ni banyak versi ejaan pun banyak versi jugak. Contoh, nama Muhamad tapi kita dapat jumpa 1001 versi cara ejaan Muhamad. Muhammad Mohamad Mohammed Mohamed ah banyaaak la. Nama gua pulak khadijah bukan khatijah bukan katijah bukan khalijah aih jumpa sekor yang salah eja or salah sebut nama aku, potong lidah! Yes, ini zaman manyak complicated wo. Tapi yang uniknya, ada macam macam jenis nama yang berkumpul ikut tempat. Obviously, aku tengok nama dekat sekolah agama more to islamic nama dekat sekolah sains,mrsm pulak moden sikit. Sekolah agama ada 100 orang yang ada nama Luqmanul Hakim, Khairunnisa', Sumaiyah, Siti Hawa all sort of siti blablabla. Bunyi macam arab arab gitu. Parents diorang bagi nama kebanyakkannya ikut tokoh-tokoh Islam, maksud pun cantik. Sekolah sains pulak nama vogue sikit macam Adilla,Qistina, Danial,Liyana, Darwish. Nama yang kita biasa jumpa dalam novel cinta melayu.



Salah ke bagi nama macam ni? Tak. Cuma kalau pilih nama, please tengok maksud sekali. Bukannya apa, kita akan dipanggil sebelum dihisab amalan di padang Mahsyar nanti mengikut nama masing-masing. Takde guna gabung nama mak ayah untuk bagi nama dekat anak kalau nama tu takde maksud yang baik. Kalau nak bagi gelaran dekat orang lain pulak biar la tak sampai menyakitkan hati dia. Gelaran aku dekat asrama ctk, mekjoh,dijah, see tee kay haha yang ni tipu nak glamor macam Azwan Ali je kerja. Diorang panggil mek sebab aku mek kelate. Kawan, takdelah kisah sangat nak panggil apa kan. Kalau diorang panggil nama khadijah dekat public, aku takkan sahut sebab ada 1001 orang yang ada nama khadijah. Tu pentingnya gelaran. Tapi aku akan maki orang yang panggil aku mekjoh dekat public. Haha gelaran tu biar la senonoh sikit tengok tempat pandang orang kiri kanan aish tu pun nak kena ajar ke. okay, maka tamatlah sudah sesi kaunseling kita pada hari ini.


No comments: