Thursday 7 January 2016

Hostel life.

  

Assalamualaikum. Jujur aku cakap, aku betul-betul rindu kehidupan asrama. Life with 1001 rules. Even though I was the one who always breaking the rules. Aku rindu gila bila pagi-pagi ada lewat solat, lewat gate, lewat DM, lewat perhimpunan. Pengsan. see? The rules are sooo crazy! Hakikatnya, rules macam ni la yang ajar students how to be discipline. Famous quote among students is 'rules are made to be broken'.

Tahun lepas form 5 la yang selalu protes kalau rules baru muncul sampai gaduh dengan warden dan yang pasti paling win dalam bab BASH pengawas (mpp) yang control asrama. mpp yang innocent pun tak pasal pasal kena sekali. Aku pun rindu nak gaduh antara batch. Form 5 gaduh dengan form 1,2,3,4 nasib baik tak sampai gaduh dengan form 6 sekali. Bukan apa, semangat batch ni tinggi menggunung lak aih dalam zaman sekolah ni. Jerit-jerit ni benda biasa sangat dekat asrama. Orang dekat blok B panggil orang dekat blok C, nasib baik la tak sampai orang dekat blok C jerit panggil orang dekat blok A, tak pasal-pasal warden tolong sahut.


Ridiculous punishment? Adaa. Warden suruh semua aspuri gather di dataran asrama disebabkan oleh sekor dua yang bergayut dekat public phone. Lepas warden 'tegur', diorang suruh menyanyi lagu sekolah, sumbangsih tepat-tepat pukul 1 pagi. Merepek tapi benda macam ni la yang paling aku ingat. Lagi satu, latihan kebakaran. Ada la jugak dalam 2 jam siren kebakaran berbunyi, baru sorang dua yang bangun, bangun pun sebab memekak sangat. Tak payah la buat latihan cenggini lagi, semua gelabah nak turun dataran sekolah dengan mata sumpah mengantuk tahap gaban.


Yang paling aku rindu dekat asrama ni of course la dorm. Tahun lepas aku duk bilik Masyitah. FYI, dorm ni dekat blok c and for sure malam-malam kena kacau dengan aspura. Main laser suluh dekat blok c. Aku dah terbiasa dengan perangai syaiton diorang. Sistem asrama sekolah aku ni, untuk aspuri akan ada dalam 20 orang satu dorm and dorm ada dua side (divider). Dalam dorm Masyitah, form 5 conquer side yang ada stor. In case, malas nak bawak turun toileteries, baju asrama ke sumbat je dalam stor. Form 5 yang menawan tu ialah aku, wadah, dina and ainur.

Selalunya petang kitorang dah penat, form 5 la yang paling memekak dekat dorm buat konsert sampai dekat toilet boleh dengar diorang nyanyi. Diorang je okay, aku tak. Suara i mahal. TIGA SUARA tu lagu wajib. Kitorang jugak la yang selalu lewat prep malam berjemaah. Because of the strong bond between us, we frequently wore the same baju kurung for prep. Sorang pakai baju kurung batch, lagi 3 pun decide nak pakai baju kurung batch jugak. Biasalah geng boria Masyit.

If one of us was sick or having depression, we would try to help each other. omaigod, I really miss them damn much. 


Port lepak dekat tengah-tengah dorm, bawah kipas depan loker aku. kalau buat port luck ke apa, tempat tu jugak la diorang pakai. Aku ni jenis yang tak boleh tahan bising yang melampau sangat especially masa diorang gather buat port luck, lepas tu aku turun la tempat yang aman sikit yakni bilik study.

Kena kacau? kalau histeria memang aku tak pernah dengar sepanjang 5 tahun aku duduk asrama tapi kalau cerita orang kena tindih, nampak 'benda' tu ada la jugak aku dengar. Normal la kan? Dekat asrama bukan manusia je yang tinggal, benda lain pun ada. Sebab tu aku tak suka sangat bila asrama bising melampau. Pengalaman memalukan dekat Masyit? ni antaranya:


  • warden rampas semua starter lampu dorm sampai kena bergelap 2 minggu. sebab? tak tutup lampu lepas Al-Mulk. mangsa? form 5. Hakikatnya, aku dengan wadah dah tidur mati atas katil, ainur dengan dina dekat dorm orang lain. useless explanation.
  • jumpa cikgu disiplin sebab one of us buat perjumpaan dengan form 1 tengah malam. anak cikgu. Hakikatnya, wadah dan ainur jumpa adik didik diorang untuk borak jela takde apa pun aku pulak tengah study masa tu. Asalnya kecik je masalah ni, lepas mak dia masuk campur, booommmmm kena jumpa cikgu disiplin. Hukuman? Wadah dengan Dina just dapat surat amaran. Aku dan ainur tak bersalah. Case closed!

No comments: