Saturday 30 January 2016

Lagu.



Assalamualaikum. Korang pernah tak dengar lagu jiwang? Oh wait wait jiwang ni apa sebenarnya??

 Then i rush to get a 'thing' that knows everything. 


Kita panggil 'dia' Kamus Dewan. Selak punya selak tapi aku tak jumpa pun maksud jiwang yang sebenar. Jadi aku ambik keputusan buat definisi sendiri. So, jiwang maksud dia menjiwai atau menghayati sesuatu perkara. Memandai aku ja kan? Balik kepada soalan aku pasal lagu jiwang tadi. Tak pernah dengar lagu jiwang? Ah, penipu gila. Dekat radio kita selalu dengar. Lagu cinta ha lagu jiwang la tu. Zaman sekarang ni semua benda pasal cinta. Bosan gila sampai aku rasa nak layan DJ Snake ja setiap masa. Turn down for what. Jujur aku cakap kalau bab lagu lagu jiwang ni, Indon much better la. Lagu jiwang Melayu best buat karok jela. Indon ni walaupun takde rupa muka pecah tapi suara fuhh boleh menggigil bila dengar diorang nyanyi. Minah jiwang ke aku ni? I won't deny it. Tapi dulu sekarang tak dah. Kangen band, wali band, hijau daun, d' bagindas, didali, ungu. Ni lah antara band Indon yang selalu aku layan. 


Kalau budak-budak couple dengar lagu jiwang ni, boleh angau tapi bagi yang baru clash, boleh la kot melalak sekuat kuatnya dalam bilik. Macam mana boleh tiba-tiba minat lagu macam ni? Kakak aku yang layan lagu 'Cinta Terlarang' by kangen band tengah tengah malam, jadi aku layan jela sekali. Feeling gila. Tak tipu kay. Tapi aku dah tak berapa layan lagu macam ni sekarang. Sebab? Boleh buat hati kita gelap dan keras. Kalau korang yang decide nak move on, tolong jangan dengar lagu jiwang. Lagu macam ni mendayu dayu. Syaitan mudah rasuk melalui hati.


Dengar lagu jiwang boleh keraskan hati lagu hardcore apatah lagi kan? Aku layan hardcore? Layaaaan. Dulu masa aku tengah stres, pakai earphone bukak mp3 layan hardcore songs. Pierce the Veil was my fav band. Yes i admit, I was sooo 'jahil'.

Orang cakap dengar lagu boleh hilangkan stres. Tapi tak bagi aku.

Alhamdulillah, Islam ajar banyak cara nak dapatkan ketenangan hati. Antaranya baca al-Quran or dengar bacaan al-Quran. Pahala dapat ketenangan hati pun dapat. I'm not as pious as ustazah. I am bitchy young and dumb girl. Tahu sangat darah muda ni macam mana. Suka memberontak. Macam macam kes aku dengar pasal teens zaman sekarang ni. Contoh? Putus cinta, layan lagu merepek, frustrated, commit suicide(bunuh diri) and game over. Eh not yet. Masuk neraka ha baru betul game over. 

Listen!

Lagu takkan kurangkan masalah awak. Tak membantu langsung. Cuma tambahkan beban dekat whatever problem yang awak hadapi. Jadi, kalau nak relieve stress, lagu bukan pilihan terbaik. 

Share your problems to who you trust the most. If possible, seek advice from older people. They might help you, trust me.

so, aku dah elaborate panjang panjang ni harap korang dapat apa yang aku nak sampaikan. Ha, dengar lagu tak salah tapi tapis sikit. Kalau music video (mv) macam tak proper (18sx), tak payah la tengok mv, tengok lirik jela. Orang kafir ni memang nak promote sex via mv. Sebab apa? Fikir sendiri...


No comments: